Je Sterkste Marathon

Hardlopers en krachttraining; nogal eens een moeizame relatie. Moet ik dan de sportschool in? In de weer met apparaten? Ik ben toch juist gaan lopen om lekker buiten te zijn? Ik snap het. Maar toch: krachttraining kan zoveel betekenen voor jou als loper! Het werkt als blessurepreventie en het maakt je een efficiëntere loper.

Met mijn Vondelgym-collega Patrick O’Donnell (arts in opleiding, personal trainer, rugbyer én onder vriendelijke, maar licht dwingende druk van mij: marathonloper in opleiding) heb ik een programma ontwikkeld: Je Sterkste Marathon. Een programma dat jou voorbereidt op een (halve) marathon met een combinatie van een hardloopschema en een krachttrainingsschema. Zowel het loopschema als het krachtschema bieden we op verschillende niveaus aan.

Compete of complete
Loop jij voor het eerst een marathon of interesseert je finishtijd je niet zo gek veel, dan kies je voor Complete (finishen van de marathon). Wil je voor een zo snel mogelijke tijd trainen, dan is Compete voor jou het programma. Deelnemers aan Complete lopen drie keer in de week. Het schema is helemaal gericht op een geleidelijke opbouw van het trainingsvolume. Je bouwt dus op naar een lange afstand en een langste training van zo’n drie uur hardlopen.

‘Competers’ lopen vier keer per week en in hun schema vinden ze iedere week snelheidstraining.

Kracht
Ook het door Patrick opgestelde krachtschema komt op twee niveaus. Het eerste niveau bestaat uit oefeningen die je thuis kunt doen en waarvoor je niet veel meer nodig hebt dan je lichaamsgewicht. Voor het tweede niveau mag je wel lekker de gym in om daar met ijzer aan de slag te gaan! Krachttraining doe je twee keer per week.

Elke week post
Als je meedoet aan Je Sterkste Marathon krijg je iedere week of iedere twee weken een mail van ons met daarin je schema. Ook sturen we je links naar ons YouTube-kanaal waar je instructievideo’s vindt over de oefeningen en natuurlijk over hardlooptechniek.

Community
Het is natuurlijk leuk om zo’n marathonvoorbereding niet alleen te doen. Daarom hopen we onze deelnemers ook via mail, ons Instagram-account @jesterkstemarathon en een aantal gezamenlijk trainingen/duurlopen te laten voelen dat ze er niet alleen voor staan!

Kosten en timing
Om mee te doen aan Je Sterkste Marathon betaal je 100 euro voor een trainingsprogramma van 16 weken. We hebben de Amsterdam Marathon (17 oktober) als uitgangspunt genomen om het programma te starten. Loop je die marathon (of de halve, dat kan dus ook!), dan begint je programma op 28 juni. Train je voor Rotterdam, dan start je een week later. New York, nog een week later. Wil je een andere marathon lopen, vraag ons gerust of dit past!

Voorbereiden en inschrijven
Naast dit bericht (of eronder als je dit op je telefoon leest) vind je een mogelijkheid om je bij ons te melden voor het gratis voorbereidingsprogramma. Je krijgt dan vrijblijvend van ons een voorbereidingsschema, dat je klaarstoomt om op 28 juni aan het programma Je Sterkste Marathon te beginnen. Leuk als je meedoet!